Advent of Code 2016 dzień 16 artykuł
Advent of Code 2016 dzień 16
18 grudnia 2016
Advent of Code 2016 dzień 18 artykuł
Advent of Code 2016 dzień 18
20 grudnia 2016
Advent of Code 2016 dzień 17 artykuł

Advent of Code 2016 dzień 17. Musisz dotrzeć do sejfu, który ukryty jest za kilkoma drzwiami, problem polega na tym, że zamki drzwi otwierają się wyłącznie w specyficznych momentach.

Wprowadzenie

Oryginalna strona z zadaniami z Advent of Code 2016. Zadanie z artykułu dostępne jest pod adresem http://adventofcode.com/2016/day/17

Advent of Code to inicjatywa, w której codziennie publikowane są zadania algorytmiczne dla programistów. Ich rozwiązywanie pomaga rozwijać umiejętności nie tyko początkujących programistów. W tej serii artykułów pokazuję zadanie opublikowane w ramach Advent of Code 2016 wraz z przykładowym rozwiązaniem.

Jeśli masz ochotę na odrobinę rywalizacji możesz dołączyć do klasyfikacji, którą założyłem na oryginalnej stronie. Aby dołączyć do tej klasyfikacji zaloguj się na http://adventofcode.com/2016 i dołącz wpisując kod 124245-88569bd0.

Dzień 17 zadanie 1

Wczoraj udało Ci się wygenerować sumę kontrolną, która pozwoliła oszukać system bezpieczeństwa. Dzisiaj próbujesz dostać się do sejfu, znajdującego się na końcu małego zbioru pokoi. Pokoje ułożone są w czterech rzędach i kolumnach. Pomiędzy pokojami znajdują się drzwi. Zaczynasz w pokoju w lewym górnym rogu (oznaczonym S), do sejfu możesz się dostać jeśli dojdziesz do pokoju, który znajduje się w prawym dolnym rogu (oznaczonym literą V).

Mury przez które nie możesz przejść oznaczone są #, drzwi natomiast - lub |.

Drzwi w aktualnym pokoju są otwarte lub zamknięte. To w jakim są stanie zależy od heksadecymalnej sumy z hasła (wejście do programu) z dołączoną sekwencją wielkich liter reprezentujących ścieżkę, którą obrałeś do tej pory:

  • U jeśli poszedłeś do góry,
  • D jeśli poszedłeś w dół,
  • L jeśli poszedłeś w lewo,
  • R jeśli poszedłeś w prawo.

Tylko pierwsze cztery znaki sumy kontrolnej są wykorzystywane. Przedstawiają one odpowiednio drzwi z góry, z dołu z lewej i z prawej strony względem Twojej aktualnej pozycji. Którakolwiek z liter b, c, d, e czy f oznaczają, że odpowiadające im drzwi są otwarte. Każdy inny znak (numer czy a) znaczy, że drzwi są zamknięte i nie możesz ich otworzyć.

Aby dotrzeć do sejfu, jedyne co musisz zrobić to dotrzeć do pokoju w prawym dolnym rogu. Dotarcie do tego pokoju otwiera sejf i wszystkie pozostałe drzwi w labiryncie.

Dla przykładu załóżmy, że hasło to hijkl. Początkowo, nie ruszyłeś się do żadnego pokoju więc aktualna ścieżka jest pusta. Po prostu znajdujesz sumę kontrolną MD5 z hijkl. Pierwsze cztery znaki tej sumy to ced9. Oznacza to, że góra jest otwarta (c), dół jest otwarty (e), lewa strona jest otwarta (d) i prawa strona jest zamknięta (9). Ponieważ zaczynasz w lewym górnym rogu nie ma drzwi u góry ani po lewej stronie więc możesz pójść tylko w dół.

Następnie po jednym kroku (w dół), znajdujesz sumę kontrolną dla hijklD. Otrzymujesz sumę kontrolną f2bc, co oznacza, że możesz pójść z powrotem do góry, w lewo (tylko tam znów jest mur) lub w prawo. Pójście w prawo oznacza znajdowanie sumy z hijklDR, otrzymasz wtedy 5745 – wszystkie drzwi są zamknięte. Jednak gdy wrócisz do góry sytuacja wygląda inaczej. Mimo tego, że już w tym pokoju byłeś, teraz Twoja ścieżka jest inna, suma kontrolna też będzie inna więc też i inne drzwi mogą zostać otwarte.

Po udaniu się DU (i policzeniu sumy kontrolnej z hijklDU aby otrzymać 528e), tylko prawe drzwi są otwarte. Po udaniu się w prawo i policzeniu sumy kontrolne wszystkie drzwi są zamknięte… Na szczęście Twoje hasło to nie hijkl :).

Wszystkie kody użyte przez Ochronę Sejfu Króliczka Wielkanocnego pozwalają na dotarcie do sejfu jeśli znasz poprawną ścieżkę. Na przykład:

  • jeśli hasło to ihgpwlah najkrótsza ścieżka to DDRRRD,
  • jeśli hasło to kglvqrro najkrótsza ścieżka to DDUDRLRRUDRD,
  • jeśli hasło to ulqzkmiv najkrótsza ścieżka to DRURDRUDDLLDLUURRDULRLDUUDDDRR.

Zakładając, że Twoje hasło to udskfozm jaka jest najkrótsza ścieżka, która pozwala dotrzeć do sejfu?

Podsumowanie

Zachęcam do dalszej zabawy z drugim zadaniem, jego treść pokaże się na stronie AoC2016 po rozwiązaniu pierwszego. Takie zadania pomagają w rozwijaniu umiejętności nie tylko początkujących programistów. Jeśli będziesz miał jakikolwiek problem z rozwiązaniem zadania możesz rzucić okiem do przykładowego rozwiązania, jednak zrób to raczej w ostateczności.

Na koniec mam do Ciebie prośbę – podziel się linkiem do artykułu ze znajomymi, może Oni także będą chcieli pomóc Świętemu Mikołajowi 😉 ? Jeśli nie chcesz ominąć kolejnych artykułów proszę zapisz się do mojego newslettera i polub stronę na facebooku. Do następnego razu!

[FM_form id=”3″]

Zdjęcie dzięki uprzejmości https://www.flickr.com/photos/derekl/sets/72157649148835567